Week van Respect

Week van Respect
2025

 

Jaarlijks organiseert sc Delfland de "Week van Respect". Dit schooljaar ('25-'26) kozen we voor een Week van Respect in een wat compactere vorm, maar niet met minder (waardevolle) inhoud! We hebben een mooi programma gedraaid met veel afwisseling in voorlichtingen, workshops, theater, beweging en lessen die met zorg zijn ontwikkeld en gegeven door onze eigen docenten. De thema’s respect, pesten en goed omgaan met elkaar, mediawijsheid en liefde kwamen allemaal aan bod.

Woensdag 5 november

Op woensdagochtend kwamen onze leerlingen zoals gebruikelijk op feestelijke wijze de school binnen over de rode loper en met muziek.
De leerlingen van klas 1 zijn op deze dag in allerlei vormen, zoals speeddaten bij kaarslicht, in gesprek gegaan over liefde. Wat is liefde en verliefdheid eigenlijk en wat is het verschil tussen relaties met je familie en vrienden en romantische relaties?

 Halt
 
Klas 2 kreeg een voorlichting van Halt over groepsdruk en jongerencriminaliteit, leerden door middel van samenwerkingsspellen bij de gymles dat je met elkaar verder kan komen als je rollen verdeelt en een gezamenlijk doel hebt en zijn experts geworden in het herkennen van nepnieuws.

Leila Prnjavorac

De leerlingen van klas 3 mochten hun muzikale talent ontdekken bij de beatsmaking workshop van Max Music, een jaarlijkse klassieker. Aan voorlichter Leila Prnjavorac werden kritische vragen gesteld tijdens de Go or no go voorlichting. We hopen dat er meer bewustzijn over onder andere victim blaming is gecreëerd, iets waar veel (van onze) tieners last van hebben wanneer beelden ongewenst worden doorgestuurd en gedeeld op social media.

 

 

De leerlingen van Klas 4 werden opgeslokt in een theaterstuk van Confro Theater over een leeftijdsgenoot met veel verantwoordelijkheid en zorgen in haar gezin. Ze wil haar moeder graag helpen maar niet weet hoe. Een vriend uit de buurt biedt haar een mogelijkheid aan, maar dat betekent dat ze de criminaliteit in stapt. Op persoonlijke wijze bespraken de leerlingen dit dilemma en hun eigen omgeving met de gespreksleider van de theatergroep. Op deze dag kregen veel klassen ook een buitenopdracht met het doel om positieve connecties te maken met mensen uit de buurt. Er werd gevoetbald, geïnterviewd en geruild!
 

Donderdag 6 november

In klas 1 zijn er wat traantjes gevallen tijdens het kijken van de film Spijt! op de donderdag. Dit, nog steeds, indrukwekkende verhaal door Carry Slee blijft een mooie aanleiding voor nodige gesprekken over eigen ervaringen met pesten en hoe met dergelijke situaties samen om te gaan. Tijdens de workshop van Brijder hebben de leerlingen gepraat over de positieve en negatieve kanten van sociale media en gamen. Theater Helder, inmiddels een vast onderdeel in onze Week van Respect, liet met hun herkenbare scenario’s onze leerlingen actief sparren over pesten, schelden en groepsdruk met als grootste boodschap; laat anderen in hun waarde!
Klas 2 heeft stilgestaan bij hun telefoongebruik. In hoeverre kunnen zij zich eigenlijk vermaken zonder telefoon? Zouden ze een dag zonder kunnen?
Voorlichters van JIP (Jongeren Informatie Punt) lieten de leerlingen praten over het voor velen nog ongemakkelijke onderwerp “seks”; wat is consent, hoe weet je of je er klaar voor bent, hoe blijf je communiceren? Met dergelijke voorlichtingen creëren we een veilige ruimte voor onze leerlingen om vragen te stellen, gêne te laten varen en zich gerustgesteld te voelen over hoe zij (in de toekomst) zo’n intieme situatie aan kunnen gaan.
De leerlingen van klas 3 mochten elkaar in de boeien slaan en boksen met échte BOA’s tijdens de zelfverdediging gymles. Een mooi initiatief van handhaving om op speelse wijze contact te maken met onze leerlingen. De leerlingen mochten verder de rol van een hacker aannemen in een online spel en hebben geleerd over gevaarlijke hackers en ethische hackers.
Klas 4 was vandaag de school uit. De leerlingen zaten vast in een gevangenis in Zoetermeer! Gelukkig wisten ze voor het einde van de schooldag uit te breken. Hoe? Teamwork! 
 

Vrijdag 7 november

Opgelicht via internet: dit kun je doen | ARAG

 

 

 

 

 

Hoe verandert je lichaam en je manier van denken, over jezelf en vooral ook over anderen? En hoezo zijn je ouders ineens zo irritant? Puberteit! De leerlingen van klas 1 kwamen helemaal los en deelden hun kennis, frustraties en vragen met elkaar tijdens deze les. In een andere les stapten ze met elkaar over de streep bij vragen over telefoongebruik en sociale media. Wie is er wel eens gescamd? Wie post er geen foto’s zonder filter? Wie heeft wel eens met exposing te maken gehad online?
 

 
Stuur eens een lekkere foto!

 

 

 

De leerlingen van klas 2 mochten ook kijken naar een interactieve voorstelling van theater Helder: Stuur eens een lekkere foto! Online flirten herkennen onze pubers bijna allemaal, maar hoe ver kan dat gaan? De theatergroep liet hen de gevaren, de risico’s en consequenties ervaren en bespreken hoe online flirten veilig en leuk kan blijven voor iedereen. Een mooie aansluiting hierop was de les online weerbaarheid, waarbij de leerlingen konden praten over de uitdagingen van sociale media; pestgedrag, ideaalbeelden, verspreiding van gevoelige beelden.
The Intouchables (2011) | MUBI
Onze pittige leerlingen van Klas 3 vuurden hun ongezouten meningen en vragen af op de kalme en krachtige voorlichter Dennis Koot over liefde, seksualiteit én diversiteit. Kan iedereen zichzelf wel zijn op onze school, ongeacht geloof, afkomst of seksuele voorkeur? Vooral dat laatste aspect maakt veel los bij onze leerlingen. Dennis laat hen door middel van nieuwsgierige vragen hun meningen onderbouwen, laat hen voor zichzelf nadenken en zich inleven in elkaar. Hierna even ontspannen bij de film Intouchables, een ontroerend verhaal waarin ook met veel humor onderwerpen als vooroordelen, vriendschap en identiteit aan bod komen.

 

Klas 4 mocht ook in gesprek gaan met voorlichter Leila Prnjavorac over diversiteit en inclusie. We zijn een maatschappij én een school waarin iedereen verschillend is op allerlei manieren. De grote boodschap; we gaan met respect met elkaar om. Iedereen is gelijk en ieder telt mee.